۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 1005121

طی سه سال اخیر ترکیبی از سیاست‌های افزایش دستمزد و نیز افزایش درآمدهای ناشی از خوداشتغالی و افزایش یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر کمک کرده است.

فاصله طبقاتی در سه سال چگونه کاهش یافت؟

به گزارش قدس آنلاین آخرین گزارش بانک جهانی از وضعیت فقر در ایران نشان می‌دهد که نرخ فقر بر اساس معیارهای ۳.۶۵ دلار و ۶.۸۵ دلار در روز طی سال‌های اخیر کاهش یافته است؛ بر همین مبنا نیز نرخ فقر که سه سال پیش حدود ۲۹ درصد بود، ۷.۴ درصد کاهش یافت و به ۲۱.۹ درصد در سال ۲۳-۲۰۲۲ رسید. یعنی ۶.۵ میلیون نفر از این خط فقر بالا کشیده شدند.

همچنین جمعیتی که در زیر خط فقر درآمدی ۳.۶۵ دلار در روز قرار داشتند نیز ۲.۲ درصد کاهش یافت و به ۳.۸ درصد از کل جمعیت کشور رسید.

در خصوص نحوه توزیع درآمد بین دهک‌های مختلف نیز عموماً از شاخص ضریب جینی استفاده می‌شود. روند ضریب جینی مطابق آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نابرابری در کشور کاهش یافته و به کمترین میزان سال‌های اخیر خود یعنی ۰.۳۸۷۷ رسیده است.

فاصله طبقاتی در سه سال چگونه کاهش یافت؟

علی روحانی معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این رابطه گفت: طی سال‌های دولت سیزدهم و به گزارش بانک جهانی خانوارهای ۴ دهک پایین رشد مصرف بالاتری نسبت به ۶ دهک بالا تجربه کردند و این امر موجب کاهش نابرابری شد. طی این مدت ترکیبی از سیاست‌های افزایش دستمزد و نیز افزایش درآمدهای ناشی از خوداشتغالی و افزایش یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر کمک کرده است.

وی تاکید کرد: البته نکته حائز اهمیت آنکه نه تنها عملکرد سه ساله اخیر در کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد کاملاً مثبت بوده بلکه پیش‌بینی بانک جهانی از روند نرخ فقر در ایران نیز کاهشی است به گونه‌ای که پیش بینی شده نرخ فقر در سه سال آینده حدود ۳ واحد درصد کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: بنابراین دولت سیزدهم اقتصادی را تحویل دولت آتی می‌دهد که دارای چشم‌انداز رشد اقتصاد مثبت و چشم انداز کاهش نرخ فقر به سطوحی کمتر از کل دهه اخیر است.

به گفته روحانی، در کنار این موضوع بزرگ کردن کیک اقتصاد نیز از عوامل کاهش فاصله طبقاتی بوده است.

فاصله طبقاتی در سه سال چگونه کاهش یافت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.